Sunday, May 14, 2006

FrP og Kultur!

Jeg har i mange sammenhenger tidligere gått inn for et samarbeid med FrP. Jeg står fortsatt for dette, men det forutsetter at det skjer noen dramatiske forandringer.

Unge Høyres resolusjonsforslag om et bredt borgerlig samarbeid ble vedtatt på landsmøtet og jeg stiller meg 100% bak dette. Men det betyr ikke at Høyre ikke skal stå fast på sine prinsipper.

Jeg er helt enig i at i et samarbeid så må alle gi og ta. Men det er en ting som for meg er helt uakseptabelt med FrP. Og det er deres skammelige innstilling til kultur. På bakgrunn av vedtaket vedtaket i landsmøtet skal jeg unngå å utrykke meg for sterkt av respekt for resolusjon 3. Men vi kan virkelig ikke samarbeide med et parti som ser på kultur som noe unødvendig sprøyt som vi kan overlate utelukkende til markedets krefter. Dette er uholdbart.

Ikke bare Norge men samfunnet i hele Europa er forankret i viktige felles kulturverdier. De norske kulturelle verdiene sier ikke bare mye om vår nasjonale identitet men er med på holde hele samfunnet vårt sammen. Distrikts-Norge er kanskje mer enn noen andre avhengige av teatergrupper, korps, musikkskoler, kunstskoler og lignende for å overleve. Det er slike ting som skaper et samfunn og gir andre et grunnlag å bygge videre på. Men det er ikke bare bygdene som er avhengige av dette, dette er også vitalt for bylivet. Hva ville vel byer som Oslo, Stavanger og Bergen vært uten et rikt kulturliv.

Det virker på meg som FrP vil ha et kaldt og kynisk samfunn der markedet og ikke noe annet rår, og oljefondet skal være identiteten vår.

Dette er skammelig, skjendig, ussel, sjofel, elendig, og ikke minst forkastelig politikk.

Det Høyre jeg meldte meg inn i var et Høyre som trodde på enkeltmenneskers ukrenkelige verdi.
Det Høyre jeg meldte meg inn i satte hvert enkelt individs valgfrihet og muligheter fremfor noe annet.
Det Høyre jeg meldte meg inn i var en forkjemper for et rikt og mangfoldig kulturliv.

På landsmøtet fikk jeg bekreftet med ord at Høyre fortsatt er det samme partiet som jeg brenner for og har slik tro på. Dette håper jeg nå å få bekreftet i like stor grad med handling.

Det må skje meget omfattelige endringer i FrP's kultur-innstilling før jeg kommer med et eneste ord til som fremmer en positiv innstilling til et samarbeid med dem.

2 comments:

Anonymous said...

Skjer med rockern a?

Kristian Tonning Riise said...

Vel en rocker bør jo være opptatt av kultur. I og med kulturstøtta faktisk er det som holder mye av utestedene og musikklivet oppe.

Derfor bør de fleste rockere, og alle andre som driver med musikk, teater og /eller andre kunstarter reagere sterkt på FrP's kulturpolitikk!